سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/2/8
8:27 عصر

پایان معمای 27 ساله ی یک جنایت

بدست مهدی فرهادپور در دسته

اعتماد: مردی که متهم است به خاطر اختلاف با پسردایی اش او را به قتل رسانده پس از گذشت 27 سال از وقوع جنایت به خط پایان رسید.به گزارش خبرنگار ما این مرد که حسن نام دارد از سال 60 به اتهام قتل تحت پیگرد قرار گرفت اما دستگیری او 20 سال و صدور حکمش هفت سال به طول انجامید.

کشف جسد


روز 9 آذرماه سال 60 ماموران پلیس آگاهی فیروزآباد از وقوع جنایتی در اراضی کشاورزی اطراف شهر مطلع شدند و پس از اینکه به آنجا رفتند با جسد مردی 40ساله به نام ایوب مواجه شدند.

 

هنگامی که متخصصان پزشکی قانونی به بررسی نحوه وقوع قتل پرداختند، اعلام کردند اصابت یک گلوله به سینه مقتول باعث خونریزی شدید داخلی شده و وی را از پا درآورده است.

 

کارآگاهان در حالی که هیچ رد پایی از قاتل یا قاتلان وجود نداشت، احتمال آشنایی آنها را با ایوب مطرح کردند چرا که مرد 40ساله زمانی که نوبت آبیاری زمین کشاورزی اش بود در آنجا هدف قرار گرفته شده بود و عامل یا عاملان جنایت می دانستند او چه موقعی سر زمین حضور دارد.

 

با مطرح شدن این فرضیه کارآگاهان به تحقیق درباره روابط شخصی ایوب پرداختند و فهمیدند او با پسرعمه اش اختلافات شدیدی داشته است. هنگامی که معلوم شد پسردایی 46ساله مقتول به نام حسن از زمان جنایت فراری شده است احتمال وقوع جنایت به دست او قوت گرفت.

20 سال تحقیقات


کارآگاهان در آن زمان جست وجوی وسیعی را برای یافتن سرنخی از محل اختفای حسن انجام دادند ولی هیچ اثری از او به دست نیامد و نزدیکان وی نیز از این مرد میانسال خبری نداشتند.

 

پس از گذشت مدتی از جنایت در زمین کشاورزی پرونده به حالت راکد درآمد و امیدها برای بازداشت مظنون اصلی از بین رفت. در این بین خانواده قربانی همچنان اصرار داشتند قاتل ایوب باید شناسایی و مجازات شود.

 

سرانجام پس از گذشت 20 سال از تیراندازی مرگبار اخباری به دست پلیس رسید که نشان می داد حسن در شهر سپیدان زندگی می کند. با افشای این موضوع گروهی از ماموران پس از اخذ نیابت قضایی به آنجا رفتند و حسن را دستگیر کردند.

 

متهم در بازجویی های اولیه اتهام قتل را نپذیرفت و گفت؛ «اگر چه زمان حادثه در زمین کشاورزی ایوب بودم، قتل کار من نیست.»

 

حسن ماجرا را این طور توضیح داد؛ از مدت ها قبل بر سر نوبت آب زمین با پسردایی ام اختلاف داشتم ولی هرگز به مرگ او راضی نبودم.پس از آنکه تیراندازی رخ داد احتمال دادم مرا به جرم قتل دستگیر می کنند به همین دلیل فرار کردم و در این 20 سال بدون اینکه خطایی مرتکب بشوم در سپیدان زندگی آرامی داشتم و تصورم این بود که ماجرای قتل هم فراموش شده است و دیگر کسی برای دستگیری من اقدام نخواهد کرد.

قصاص


انکارهای حسن رسیدگی به این پرونده را پیچیده تر کرد. از یک سو گذشت 20 سال از وقوع جنایت، آثار و ادله اثبات جرم را از بین برده بود و از طرفی دیگر متهم حاضر به همکاری نمی شد. در این شرایط پرونده در اختیار قاضی شعبه دوم دادگاه عمومی فیروز آباد قرار گرفت و جلسات محاکمه متهم شروع شد.

 

اولیای دم مقتول با گناهکار خواندن حسن برای او درخواست حکم مرگ کردند اما مرد 66 ساله همچنان از پذیرفتن اتهامش طفره می رفت. او در جلسه های دادگاه بالاخره پذیرفت زمان درگیری سلاح به همراه داشته اما مدعی شد هرگز تیری با آن شلیک نکرده است.

 

پرونده پرابهام این جنایت تا آنجا پیش رفت که حسن ادعای تازه یی را مطرح کرد و انگشت اتهام را به سوی برادرزاده اش نشانه گرفت.

 

او گفت؛ آن زمان به غیر از من پسر برادرم سر زمین حضور داشت و او هم مسلح بود و این احتمال وجود دارد که وی ایوب را کشته باشد.

 

ادعای جدید متهم این معما را پیچیده تر کرد و تحقیقات جدیدی در این خصوص انجام شد تا اینکه بالاخره برادرزاده حسن از نظر قاضی دادگاه بی گناه شناخته شد چرا که وی هیچ خصومتی با پسردایی پدرش نداشت و اینکه بدون هیچ انگیزه یی قتل انجام بدهد دور از ذهن بود.

 

در نهایت قاضی دادگاه حسن را به قصاص محکوم کرد اما این رای با اعتراض متهم مواجه شد و قضات شعبه 26 دیوان عالی کشور مکلف شدند به بررسی مجدد پرونده بپردازند.

 

چندی قبل در حالی که هفت سال از شروع تحقیقات قضایی می گذشت قضات دیوان اعلام کردند با قاضی دادگاه بدوی هم عقیده هستند و حسن باید قصاص شود. به این ترتیب نام حسن که اکنون 73ساله است در فهرست مرگ قرار گرفت و حالا پرونده او روی میز واحد اجرای احکام دادسرای شیراز است تا بعد از طی مرحله استیذان وی به دار آویخته شود. ش